donderdag 28 november 2013

Doelgroep bepalen

In de strategische fase is er te weinig aandacht besteed aan de doelgroep van het te ontwerpen product, daarom is er alsnog onderzoek gedaan naar deze doelgroep, om dit in het analyseverslag te verwerken. 
Het is belangrijk te weten wie de doelgroep is, zodat het product op deze doelgroep afgestemd kan worden.
Het onderzoek naar de doelgroep van ons product staat hieronder weergegeven:

Wat is de doelgroep van Quinny?

Wat is hun leeftijd?

Quinny heeft een online pagina aangemaakt die onder de naam “Quinny Casters” bekend staat. Hiermee wil het merk haar potentiële kopers aanspreken op een authentiekere manier, generatie Y neemt namelijk de uitgezonden reclames niet meer aan frankwatching (2011). Generatie Y is een verzamelnaam voor alle personen die zijn geboren in de jaren 1985 tot 2000 Shaieyouta, Dalia (juni 2012). Zij zijn de jonge ouders van het moment met een leeftijd tussen de 20 – 30 jaar.

Wat doen ze?

Generatie Y staat aan het begin van hun loopbaan. Ze kenmerken zich door hun actieve houding en kennis van multimedia. Ze worden ook wel omschreven als de netwerkgeneratie door het vermogen om snel contacten te leggen met anderen. Zelfontplooiing staat centraal, ze stellen ook hogere eisen dan voorgaande generaties. Als een baan niet genoeg voldoening geeft zijn ze niet bang om een ander te zoeken Habets, Carlien (juni 2013).
Hieruit kan geconcludeerd worden dat de doelgroep snel & flexibel is door hun ongeremdheid en de digitale communicatiemiddelen van deze tijd. Hetzelfde kan teruggebracht worden in het te ontwikkelen product. De Yezz fietsendrager zal van degelijke kwaliteit moeten zijn om overeen te komen met de eisen van de doelgroep. Hier staat Dorel ook om bekend.

Wat verdienen ze?

De eerder beschreven zelfontplooiing en voldoening uit het werk halen heeft invloed op het salaris van de doelgroep. Bij generatie Y berust de beroepskeuze niet zozeer op het geld dat ze gaan verdienen. Een citaat de scriptie van de Wit, Daphne (juni 2008):
‘Die topbaan in Amsterdam past daar dus niet in, want verhuizen betekent vertrekken uit je
eigen sociale omgeving. Dat torenhoge salaris, waarvoor je wel zestig uur per week moet
werken, hoort daar ook niet bij, want dan houd je geen tijd meer over voor jezelf, je vrienden
en de rest van je leven. Kleine dingen vind je dicht bij huis.’

Daarbij zijn de meeste mensen in de doelgroep nog starters waardoor het gemiddelde salaris rond de €1200 – €4000,- zal liggen voor MBO tot universitair afgestudeerden Habets, Carlien (juni 2013) & Gemiddeld inkomen (2013). Concluderend heeft de doelgroep dus gemiddeld een lager inkomen dan andere gezinnen. Voor de productontwikkeling betekend dit dat de kosten niet te groot mogen zijn. Een goede verhouding tussen kostprijs en kwaliteit is geadviseerd.

Waar wonen ze?

Uitgaande van de presentatie die is gegeven tijdens het bezoek aan Dorel, en het thema van Quinny, wonen de personen uit de doelgroep in een stedelijke omgeving. Omdat de doelgroep niet spectaculair veel te besteden heeft zullen zij in de normale straten en wijken wonen. Denk aan de gemiddelde en middel - hogere sociale klasse.  

Conclusie


De doelgroep van Quinny bestaat uit jonge ouders in een leeftijdscategorie van ongeveer 20 tot 30 jaar oud. Het betreft een doelgroep die omschreven kan worden als snel en flexibel, door hun ongeremdheid en de digitale communicatie van deze tijd. Verder wordt er in de voorafgaande alinea's geconcludeerd dat het gemiddelde inkomen van de doelgroep met €1200 - €4000 lager is dan in andere gezinnen. De doelgroep woont in een stedelijke omgeving, in normale straten en wijken, denk hierbij aan de gemiddelde- en middel-hogere sociale klasse.

(uit het analyseverslag)

Onderzoek,resultaat en conclusie heeft betrekking tot DD2 en DD3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten