dinsdag 26 november 2013

(Voorlopige) probleemstelling



We hebben een probleemschets gemaakt, en daarop een Root Cauce analysis op gedaan, om tot de kern van het probleem te komen. Hiermee hebben we vervolgens onze onderzoeksdoel en centrale vraag geformuleerd. Hieruit hebben wij onze deelvragen kunnen opstellen, met als resultaat een complete probleemstelling die we in onze onderzoeken kunnen gebruiken. Het geheel staat hieronder beschreven:

Dorel wil voor de kinderwagen “Yezz” van het merk Quinny een nieuw, innovatief en volledig recyclebaar product gaan ontwikkelen. Het product zal een hulpmiddel worden voor het vervoer van dagelijkse dingen. De aanleiding hiervoor is dat duurzaamheid een opkomende trend is op de markt. Daarbij is het vervoeren van “dingen” een wens vanuit het bedrijf. Als Dorel niet op duurzaamheid inspeelt kan een marktaandeel verloren gaan aan de concurrerende bedrijven. Er zijn vanuit het bedrijf nog geen initiatieven genomen op het gebied van duurzame productontwikkelingen. Dit is op de huidige markt (nog) geen adequaat probleem, maar in de toekomst zal dit zeker een dilemma vormen als Dorel geen duurzame vernieuwing doorvoert. In de wenselijke situatie heeft Dorel een nieuw product dat volledig recyclebaar is, binnen het bestaande portfolio past, en toepasbaar is als hulpmiddel voor de Yezz. Via onderzoek door de studenten van de opleiding Engineering aan de HZ University of Applied Sciences wordt aan dit doel gewerkt. Mogelijke knelpunten die kunnen ontstaan zijn een gebrek aan kennis, dat het product niet aanslaat, de opdracht te beperkt is of dat de kwaliteit van het product te laag is. De probleemschets is opgesteld aan de hand van informatie die de heer John van Dijk heeft versterkt. 

Waarom wil Dorel een duurzaam hulpmiddel voor de Yezz op de markt brengen?
                - Dorel wil dat mensen meer eigendommen kunnen meenemen in combinatie met de Yezz.

Waarom moeten mensen meer eigendommen kunnen meenemen met de Yezz?
                - Om mensen meer mobiliteit te geven.

Waarom wil Dorel mensen meer mobiliteit geven?
                - Omdat dit past bij de visie van Quinny.

Waarom past mobiliteit bij de visie van Quinny?
                - Omdat Quinny producten zijn bedoeld voor een stedelijke omgeving.

Waarom zijn Quinny producten bedoeld voor een stedelijke omgeving?
                - Om de mensen uit de stad meer mobiliteit te geven.
Dorel wil een duurzaam product voor Quinny ontwikkelen dat samen met de Yezz kinderwagen voor extra mobiliteit zorgt.

Dorel voorzien van een nieuw & duurzaam Quinny product dat met de  Yezz kinderwagen voor extra mobiliteit zorgt.

Welk uniek, duurzaam & mobiliteitsverhogend product heeft in combinatie met de Yezz kinderwagen de meeste marktpotentie voor Dorel in het Quinny portfolio?

1.       Wat voor bedrijf is Dorel?
a.       Welke interne sterke punten heeft Dorel?
b.      Wat zijn de zwakke punten van Dorel?
2.       Waar staat het merk Quinny voor?
3.       Wat is de ontwerpfilosofie voor de Quinny Yezz?
4.       Welke huidige accessoires zijn er voor de Quinny Yezz?
5.       Welke producten heeft de concurrentie die op de Quinny Yezz lijkt?
6.       Welke externe kansen & trends bestaan er voor Quinny Yezz?
a.       Wat is een trend?
7.       Wat is duurzaamheid in relatie met productontwerpen?
8.       Wat is mobiliteit?
a.       Hoe kan de mobiliteit verhoogd worden?
9.       Welke productideeën hebben de meeste marktpotentie?

a.       Wat is marktpotentie?



Met deze post wil ik aantonen dat ik DD2 heb behaald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten