Om de marketingstrategie te bepalen is het belangrijk dat er eerst naar de volgend punten kijkt en deze dan goed uitwerken zodat het product niet alleen een succes is maar de verkoop ook.
4P’s product positionering
Plaats
Om het product te kunnen verkopen is een plaats nodig,
deze plaats is belangrijk omdat je moet zorgen dat mensen die de Quinny Yezz
kopen, en kunnen zien dat de add-on er is voor de Yezz. Er zijn twee kanalen
die voor de hand liggen om een product te verkopen die voor de Quinny Yezz is,
maar ook voor de fiets:
o Babywinkel
waar ze de buggy verkopen, omdat mensen waarschijnlijk een volledig uitgerust
product willen hebben;
o Fietsenmaker,
omdat hier de fiets waar de buggydrager opkomt aangeschaft is of onderhouden
wordt.
Het is dan belangrijk om te kijken of allebei de
afzetkanalen gebruikt gaan worden of er een keuze gemaakt moet worden dus één
van de twee afzetkanalen. Voor de distributie van het product kunnen de standaard kanalen van Dorel
gebruikt worden, omdat zij aan babywinkels leveren, maar ook aan
fietswinkels(zoals Cannondale, GT)
Prijs
De prijs die voor het product gevraagd mag worden mag in het
geval van de Quinny Yezz niet te met te veel marges genomen worden, dit komt
omdat de Quinny Yezz een product is dat slecht verkoopt naar de Dorel-standaard
en daarom het product een boost kan geven qua verkoopaantal en daarbij de winst
ook zal groeien. Wanneer de keuze gemaakt wordt om via verschillende
distributiekanalen te werken is het verstandig om een gelijke adviesprijs te
hanteren, zodat er voor de afzetkanalen geen financiële redenen zijn om het
product niet te verkopen. Dit geldt ook voor de prijs die Dorel vraagt aan de
afzetters, het is belangrijk dat deze laag is omdat er dan meer afzetters in
geïnteresseerd zijn om het te verkopen, wat beter is voor de verkoopcijfers.
Promotie
Het is belangrijk bij de promotie van dit product is om
huidige eigenaren van de Quinny Yezz te laten
weten dat er een nieuwe add-on is voor hun buggy die het kopen waard is.
Daarom is het heel belangrijk dat de mensen die ook een Quinny Yezz hebben het
product zien gebruiken. Dit kan door reclame, maar een belangrijker middel zou
zijn dat wanneer mensen een nieuwe Quinny Yezz aanschaffen ze het product met
korting kunnen aanschaffen bij de Yezz. Een andere mogelijkheid zou zijn als
mensen de buggydrager kopen een kortingsbon krijgen die zij aan andere mensen
kunnen geven. Die mensen zullen dan sneller een Quinny Yezz kopen met
buggydrager of de buggydrager apart.
Product
o
Het fysieke product moet voor de klant heel
duidelijk zijn: het is een buggydrager
voor achterop de fiets is, maar ook dat er een extra opslagvoorziening aan de
Yezz wordt toegevoegd die zeer makkelijk met één hand aan de fiets te
bevestigen is, en daarbij twee producten worden aangeschaft.
o
Het uitgebreide product is het belangrijks dat
er wanneer de buggydrager via de babywinkels gekocht zou worden hij gemonteerd
kan worden bij een fietsenmaker die andere producten van Dorel verkoopt. Dit
geeft extra klantbinding omdat de klanten dan bij twee verschillende
afzetkanalen van Dorel klant is en dit kan in de toekomst voordelen opleveren.
De buggydrager met opslagmedium moet ook duidelijk zijn op de verpakking en
daarbij is het belangrijk dat de mensen het product makkelijk uit de verpakking
kunnen halen. De verpakking moet ook recyclebaar zijn, en dan moet dit goed op
de verpakking zichtbaar zijn dit is belangrijk voor de moderne consument die
een betere wereld wil achterlaten. De merknaam en service moeten goed zichtbaar
zijn op de doos zodat de klanten weten waar ze aan toe zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten