Opdracht 1;
The Story of Stuff &Change & Solutions
Door:
Opleiding:
Docent:
Inleverdatum:
|
Juliën van der Zande
62895
Engineering
W. van Olphen
20-01-2014
|
The story of stuff
The story of stuff is een korte film waarin het hele systeem
van de huidige consumptie- en wegwerpmaatschappij waarin wij leven uiteen wordt
gezet. Veelal wordt gedacht dat dit systeem alleen maar bestaat uit de volgende
partijen: de natuur, die als bron dient voor onze grondstoffen, de fabriek waar
deze grondstoffen worden omgezet tot een product, en vervolgens de consument
die de producten koopt. Tot slot is er de afval verwerker, die zorgt dat het
afval uit het zicht is “verdwenen”.
Dit systeem, zoals hierboven staat beschreven klinkt niet
verkeerd, maar dat is het wel. Zeker als we kijken welke partijen er nog meer
aan dit systeem deelnemen, zien we dat dit moet veranderen. De overheid doet
ook mee aan dit systeem, de overheid hoort op de mensen te passen en te onderhouden,
maar naast de overheid doen ook de grote bedrijven mee aan dit systeem. We
denken dat de overheid de macht heeft, maar in feite hebben deze grote
bedrijven de overheid in hun macht.
Naast deze partijen zien we ook dat we onze grondstofbronnen
aan het uitputten zijn en de natuur omzeep helpen. Zijn onze bronnen uitgeput,
dan gaan we naar een ander land, waar wij hun bronnen uitputten. Met deze
grondstoffen maken we producten, waar veel giftige stoffen in worden verwerkt.
Deze stoffen komen in de voedselketen, in ons lijf, en bij de mensen die in de
fabrieken werken waar deze stoffen gebruikt worden terecht. Het bovenstaande
heeft ook invloed op de mensen waarvan hun leefgebied wordt uitgeput door de
behoefte aan grondstoffen. Deze mensen hebben geen keuze, en vertrekken naar de
stad waar ze onder de maat wonen en gaan werken in deze fabrieken waar ze
worden blootgesteld aan die giftige stoffen. De giftige stoffen zitten niet
alleen in de hoofdproducten van de fabriek, het zijn ook bijproducten, die
bijvoorbeeld in het water terecht komen of de lucht in gaan. Vaak wordt de
vervuiling verplaatst door de fabriek te verplaatsen, maar uiteindelijk komt
deze vervuiling toch bij ons terecht.
Milieu en mens uit het integraal zonnewiel staan hier
centraal omdat we hier ingaan op de directe risico’s van het milieu, en omdat
deze gang van zaken niet ethisch verantwoord is.
We leven in een maatschappij waarin we niets anders doen dan
kopen. Echter zullen de spullen die we kopen al snel op de vuilnishoop
belanden, we leven dus in een wegwerpmaatschappij. Producten zijn zo ontworpen
dat ze niet lang mee gaan, en dat we dus nieuwe gaan kopen. Hier wordt bedoeld
dat producten kapot gaan, of dat de uitstraling verandert zodat iedereen nieuwe
koopt. Hier zien we hoe techniek, mens markt en milieu met elkaar in verbinding
staan.
Markt en mens spelen ook nog een aparte rol: Reclame
probeert ons er de hele dag van te overtuigen dat we nieuwe spullen nodig
hebben. Reclame houdt ons voor dat we gelukkiger worden als we kopen, maar het
veroorzaakt het tegengestelde.
Uiteindelijk zullen onze spullen eindigen als afval, en dat
moet verwerkt worden. Het afval komt op de stortplaats terecht, of wordt
verbrand om vervolgens alsnog op de stortplaats te eindigen. Dit vervuilt het
land, de lucht en het water, en draagt bij aan het broeikaseffect.
Dan is er gelukkig nog recyclen, een goede zaak. Dit
verkleint de afvalberg, maar het is nog niet genoeg. Voor iedere volle bak
afval die wij als particulieren produceren, produceert de industrie 70 bakken.
Verder is niet al het afval geschikt om te worden gerecycled.
Gelukkig zijn er mensen bezig om het systeem te verbeteren,
dit is erg belangrijk. Wanneer iedereen meer gaat samenwerken om dit systeem te
verbeteren, dan kunnen we het veranderen. Door op “een nieuwe manier” te
denken, hoe we een duurzame samenleving kunnen opbouwen, kunnen we dit systeem
veranderen.
The story of solutions
In tegenstelling tot the story of stuff, wordt er in The
story of solutions vooral ingegaan op de oplossingen in plaats van de
problemen. De huidige economie is vooral gebaseerd op “meer”, meer wegen, meer
winkels, meer spullen. Deze economie moet worden veranderd van “meer” naar “beter”,
hiermee wordt bedoeld dat we betere eerlijke spullen moeten kopen die we echt
nodig hebben, en weer de dingen gaan zien die ons echt gelukkig maken. Om dit
te bereiken moet de markt veranderd worden.
Recyclen is ook een oplossing van het afval probleem, beter
voor het milieu, maar hoe krijg je mensen zo ver dat zij gaan recyclen? Een “oude”
manier om mensen zo ver te krijgen is door ze te belonen, maar door deze
beloning (in de vorm van nieuwe spullen, dus nieuw afval) schiet je
uiteindelijk niet veel op. Deze mensen zullen niet recyclen voor een schonere
wereld, enkel voor zichzelf. Een drastische, maar effectieve oplossing is
bijvoorbeeld het verbieden van de plastic tas. Echter is dit moeilijker, omdat
hiervoor een groot draagvlak nodig is.
De “nieuwe” manier is een zeer effectieve oplossing:
samenwerken en samen denken. Samenwerken in de vorm van bewust consumeren,
recyclen, mensen inspireren, open mensen hun ogen en laat zien wat de situaties
en mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld spullen die we niet altijd nodig hebben
delen. Samenwerken met vooruitstrevende bedrijven die met deze nieuwe manier
van consumeren en samenwerken geld gaan verdienen. Samen denken aan nieuwe,
meer en betere oplossingen om de huidige problemen aan te pakken.
Mens en markt kunnen samen werken aan een beter milieu. We moeten
blijven streven naar een betere wereld, en steeds voor nieuwe doelen gaan.
Zonder nieuwe doelen zullen oplossingen niet genoeg, en erg moeilijk te
bereiken zijn.
The story of change
Ook hier wordt er ingegaan op oplossingen, en samenwerken.
Je kunt zeggen dat grote bedrijven en de overheid verantwoordelijk zijn voor de
milieuproblematiek, en dat je er dus als individueel niet verantwoordelijk voor
bent. Je kunt zelf wel het verschil zijn door zelf wel bewust met het milieu om
te gaan, maar dit is niet genoeg. Samen kunnen we wel tegen de huidige gang van
zaken ingaan, en zo voor verandering zorgen.
De mensen delen een groot idee hoe het beter kan voor
iedereen, we moeten direct de kern van het probleem gaan. We willen veilige
producten, welzijn en een gezonde planeet. Dit kunnen we bereiken door de
economische prioriteiten te veranderen, zoals deze in The story of stuff en The
story of solutions beschreven staan. Alleen denken aan hoe het beter kan is
echter niet genoeg, wat er nog ontbreekt om de ideeën te verwezenlijken is
actie. Om actie uit te voeren hebben we investeerders, communicantoren,
bouwers, verzetters en netwerkers nodig. Door de mens en de markt te
veranderen, kunnen wij het milieu veranderen.
Bronvermelding
Afbeeldingen omslag:
bronnen:
het ontwerpproces in de praktijk, J. Timmers, M v.d. Waals
Leerdoel: een product ecologisch optimaliseren. Met enkel deze opdracht is dit leerdoel niet helemaal haalbaar, omdat dit slechts introductie is. Echter bouw ik hiermee wel een visie op over duurzaam ontwerpen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten