zondag 19 januari 2014

opdracht 1 ecologie***



Opdracht 1; The Story of Stuff &Change & Solutions


Door:

Opleiding:
Docent:
Inleverdatum:
Juliën van der Zande
62895
Engineering
W. van Olphen
20-01-2014
http://hz.nl/Style%20Library/HogeschoolZeeland/logo-hz.png





The story of stuff

The story of stuff is een korte film waarin het hele systeem van de huidige consumptie- en wegwerpmaatschappij waarin wij leven uiteen wordt gezet. Veelal wordt gedacht dat dit systeem alleen maar bestaat uit de volgende partijen: de natuur, die als bron dient voor onze grondstoffen, de fabriek waar deze grondstoffen worden omgezet tot een product, en vervolgens de consument die de producten koopt. Tot slot is er de afval verwerker, die zorgt dat het afval uit het zicht is “verdwenen”.

Dit systeem, zoals hierboven staat beschreven klinkt niet verkeerd, maar dat is het wel. Zeker als we kijken welke partijen er nog meer aan dit systeem deelnemen, zien we dat dit moet veranderen. De overheid doet ook mee aan dit systeem, de overheid hoort op de mensen te passen en te onderhouden, maar naast de overheid doen ook de grote bedrijven mee aan dit systeem. We denken dat de overheid de macht heeft, maar in feite hebben deze grote bedrijven de overheid in hun macht.

Naast deze partijen zien we ook dat we onze grondstofbronnen aan het uitputten zijn en de natuur omzeep helpen. Zijn onze bronnen uitgeput, dan gaan we naar een ander land, waar wij hun bronnen uitputten. Met deze grondstoffen maken we producten, waar veel giftige stoffen in worden verwerkt. Deze stoffen komen in de voedselketen, in ons lijf, en bij de mensen die in de fabrieken werken waar deze stoffen gebruikt worden terecht. Het bovenstaande heeft ook invloed op de mensen waarvan hun leefgebied wordt uitgeput door de behoefte aan grondstoffen. Deze mensen hebben geen keuze, en vertrekken naar de stad waar ze onder de maat wonen en gaan werken in deze fabrieken waar ze worden blootgesteld aan die giftige stoffen. De giftige stoffen zitten niet alleen in de hoofdproducten van de fabriek, het zijn ook bijproducten, die bijvoorbeeld in het water terecht komen of de lucht in gaan. Vaak wordt de vervuiling verplaatst door de fabriek te verplaatsen, maar uiteindelijk komt deze vervuiling toch bij ons terecht.
Milieu en mens uit het integraal zonnewiel staan hier centraal omdat we hier ingaan op de directe risico’s van het milieu, en omdat deze gang van zaken niet ethisch verantwoord is.

We leven in een maatschappij waarin we niets anders doen dan kopen. Echter zullen de spullen die we kopen al snel op de vuilnishoop belanden, we leven dus in een wegwerpmaatschappij. Producten zijn zo ontworpen dat ze niet lang mee gaan, en dat we dus nieuwe gaan kopen. Hier wordt bedoeld dat producten kapot gaan, of dat de uitstraling verandert zodat iedereen nieuwe koopt. Hier zien we hoe techniek, mens markt en milieu met elkaar in verbinding staan.

Markt en mens spelen ook nog een aparte rol: Reclame probeert ons er de hele dag van te overtuigen dat we nieuwe spullen nodig hebben. Reclame houdt ons voor dat we gelukkiger worden als we kopen, maar het veroorzaakt het tegengestelde.

Uiteindelijk zullen onze spullen eindigen als afval, en dat moet verwerkt worden. Het afval komt op de stortplaats terecht, of wordt verbrand om vervolgens alsnog op de stortplaats te eindigen. Dit vervuilt het land, de lucht en het water, en draagt bij aan het broeikaseffect.

Dan is er gelukkig nog recyclen, een goede zaak. Dit verkleint de afvalberg, maar het is nog niet genoeg. Voor iedere volle bak afval die wij als particulieren produceren, produceert de industrie 70 bakken. Verder is niet al het afval geschikt om te worden gerecycled.

Gelukkig zijn er mensen bezig om het systeem te verbeteren, dit is erg belangrijk. Wanneer iedereen meer gaat samenwerken om dit systeem te verbeteren, dan kunnen we het veranderen. Door op “een nieuwe manier” te denken, hoe we een duurzame samenleving kunnen opbouwen, kunnen we dit systeem veranderen.

The story of solutions

In tegenstelling tot the story of stuff, wordt er in The story of solutions vooral ingegaan op de oplossingen in plaats van de problemen. De huidige economie is vooral gebaseerd op “meer”, meer wegen, meer winkels, meer spullen. Deze economie moet worden veranderd van “meer” naar “beter”, hiermee wordt bedoeld dat we betere eerlijke spullen moeten kopen die we echt nodig hebben, en weer de dingen gaan zien die ons echt gelukkig maken. Om dit te bereiken moet de markt veranderd worden.

Recyclen is ook een oplossing van het afval probleem, beter voor het milieu, maar hoe krijg je mensen zo ver dat zij gaan recyclen? Een “oude” manier om mensen zo ver te krijgen is door ze te belonen, maar door deze beloning (in de vorm van nieuwe spullen, dus nieuw afval) schiet je uiteindelijk niet veel op. Deze mensen zullen niet recyclen voor een schonere wereld, enkel voor zichzelf. Een drastische, maar effectieve oplossing is bijvoorbeeld het verbieden van de plastic tas. Echter is dit moeilijker, omdat hiervoor een groot draagvlak nodig is.

De “nieuwe” manier is een zeer effectieve oplossing: samenwerken en samen denken. Samenwerken in de vorm van bewust consumeren, recyclen, mensen inspireren, open mensen hun ogen en laat zien wat de situaties en mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld spullen die we niet altijd nodig hebben delen. Samenwerken met vooruitstrevende bedrijven die met deze nieuwe manier van consumeren en samenwerken geld gaan verdienen. Samen denken aan nieuwe, meer en betere oplossingen om de huidige problemen aan te pakken.
Mens en markt kunnen samen werken aan een beter milieu. We moeten blijven streven naar een betere wereld, en steeds voor nieuwe doelen gaan. Zonder nieuwe doelen zullen oplossingen niet genoeg, en erg moeilijk te bereiken zijn.


The story of change

Ook hier wordt er ingegaan op oplossingen, en samenwerken. Je kunt zeggen dat grote bedrijven en de overheid verantwoordelijk zijn voor de milieuproblematiek, en dat je er dus als individueel niet verantwoordelijk voor bent. Je kunt zelf wel het verschil zijn door zelf wel bewust met het milieu om te gaan, maar dit is niet genoeg. Samen kunnen we wel tegen de huidige gang van zaken ingaan, en zo voor verandering zorgen.

De mensen delen een groot idee hoe het beter kan voor iedereen, we moeten direct de kern van het probleem gaan. We willen veilige producten, welzijn en een gezonde planeet. Dit kunnen we bereiken door de economische prioriteiten te veranderen, zoals deze in The story of stuff en The story of solutions beschreven staan. Alleen denken aan hoe het beter kan is echter niet genoeg, wat er nog ontbreekt om de ideeën te verwezenlijken is actie. Om actie uit te voeren hebben we investeerders, communicantoren, bouwers, verzetters en netwerkers nodig. Door de mens en de markt te veranderen, kunnen wij het milieu veranderen.



Bronvermelding

Afbeeldingen omslag:

bronnen:

het ontwerpproces in de praktijk, J. Timmers, M v.d. Waals

Leerdoel: een product ecologisch optimaliseren. Met enkel deze opdracht is dit leerdoel niet helemaal haalbaar, omdat dit slechts introductie is. Echter bouw ik hiermee wel een visie op over duurzaam ontwerpen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten